Misnøye med PPT
Lærere mener at pedagogisk-psykologisk tjeneste ikke følger opp barn med spesielle behov godt nok. Det viser en fersk rapport som er laget på oppdrag av Utdanningsdirektoratet.
Kritikken kommer ikke overraskende på
Utdanningsforbundets leder Helga Hjetland.
- Nei, kritikken samsvarer med tidligere
forskningsresultater, sier hun til avisa. - Det kan virke som om
lærernes forventninger til PPT ofte er urealistisk høye.
Mange ansatte i tjenesten føler nok at lærerne anser dem
som trollmenn som kan gi en kur både mot atferds-, lese- og
skrivevansker.
Ifølge rapporten er det to grunner til
lærernes negative vurdering av PPTs involvering og kvaliteten
på denne. PPTs ansatte har i for liten grad en arbeidsform som
plasserer elevene i fokus. Elevene og deres foreldre slippes til i
altfor liten grad, særlig når det gjelder utformingen og
oppfølgingstilbudet av spesialpedagogisk tjenester.
(fa)