Misnøye med PPT

Lærere mener at pedagogisk-psykologisk tjeneste ikke følger opp barn med spesielle behov godt nok. Det viser en fersk rapport som er laget på oppdrag av Utdanningsdirektoratet.

Halvparten av landets pedagoger mener PPT ikke gir passende støtte til elever som trenger ekstra oppfølging. Samtidig sier fire av ti lærere at tjenesten har liten innvirkning på elevenes læringstilbud. En av ti mener at oppfølgingen ikke er god nok, skriver Aftenposten.
 
Kritikken kommer ikke overraskende på Utdanningsforbundets leder Helga Hjetland.
- Nei, kritikken samsvarer med tidligere forskningsresultater, sier hun til avisa. - Det kan virke som om lærernes forventninger til PPT ofte er urealistisk høye. Mange ansatte i tjenesten føler nok at lærerne anser dem som trollmenn som kan gi en kur både mot atferds-, lese- og skrivevansker. 
 
Ifølge rapporten er det to grunner til lærernes negative vurdering av PPTs involvering og kvaliteten på denne. PPTs ansatte har i for liten grad en arbeidsform som plasserer elevene i fokus. Elevene og deres foreldre slippes til i altfor liten grad, særlig når det gjelder utformingen og oppfølgingstilbudet av spesialpedagogisk tjenester.
 
(fa)
 

Powered by Labrador CMS