– Bør skjerme seg

I morgen starter rettssaken mot Anders Behring Breivik. – I de mest medieintensive periodene må lærerne ta det opp i klasserommet, og det er viktigere jo eldre elevene er, sier psykolog Atle Dyregrov.

All oppmerksomheten rundt rettssaken vil være en utfordring for berørte skoler over hele landet. Senter for Krisepsykologi har på oppdrag fra Helsedirektoratet utarbeidet råd for hvordan de bør håndtere tiden under rettssaken. 

– I barneskolen må de også adressere det, men ikke så hyppig, sier Atle Dyregrov som er spesialist i klinisk psykologi og leder senteret.

– De som er personlig berørt bør få råd om at de bør skjerme seg en del under rettssaken. De bør ikke se på alt, men heller konsentrere seg om deres sak, og kanskje få én nyhetsoppdatering hver dag. Det kan være lurt ikke å ta inn altfor mye, ellers blir man veldig urolig, sier Dyregrov.

Les også: – Noen ganger tar jeg meg i å vente på at Andrine
skal komme hjem fra en fryktelig lang ferie.

 

– Må inn i lærebøkene

Han mener 22. juli bør inn i lærebøkene ved de første revideringene av eksisterende læreverk.

– Som andre historiske hendelser må det finne sin plass i lærebøkene, men man må velge en form som gjør at man ikke trigger mange minner med veldig sterke bilder og lignende. For dette vil påvirke mange nært berørte i lang tid framover. Men jeg ser ingen grunn til at man skal utsette å ta det inn i lærebøkene, sier Dyregrov.

Han tror også personlig berørte lærere vil håndtere undervisning om temaet.

– Lærere er vant til å håndtere vanskelige temaer, så jeg har stor tro på at de håndterer dette godt.

Han sier at skolene er vant til å følge opp elever som opplever store traumer i livet, og at det er den massive oppmerksomheten som gjør at 22. juli skiller seg ut.

– Sorgen defineres mer av samfunnet enn at de selv kan velge tempo. Det er spesielt, sier Dyregrov.

 Les også: – Bra om skolen er et sted for normalitet

– Skolene bør planlegge

– Elevene trenger råd om hvordan de skal beskytte seg mot de sterke inntrykkene fra rettssaken, sier Jon-Håkon Schultz og Magne Raundalen.

Schultz og Raundalen er eksperter på traumehåndtering, og de har skrevet enkle råd om hvordan lærere og andre kan snakke med elevene om 22. juli i forbindelse med rettssaken. Også for det store flertallet av skoler som ikke er rammet, mener de at det er lurt å planlegge i forkant.

– Skolene bør lage rammer og planlegge hvordan dette løses i klasserommene. Elevene trenger råd om hvordan de kan beskytte seg mot de sterke inntrykkene, sier Schultz.

Han sier det er viktig at barn unngår å fordype seg i groteske detaljer som kommer fram under rettssaken, men at det ikke betyr at lærerne ikke skal snakke om det. Tvert imot.

– Det er vesentlig å oppklare misforståelser for å gjøre elevene trygge og unngå unødvendig redsel og forvirring. Det gjør lærerne ved å snakke om det. Det handler om å moderere, supplere og korrigere de opplysningene elevene sitter inne med, nettopp for å fjerne forvirring og redsel, sier Schultz.

Les også: Lærebokforfattere og forlag diskuterer allerede
hvordan 22. juli skal inn i lærebøkene.

 

 

- Gi forståelse

Oppmerksomheten om rettssaken vil også være en anledning for skolene til å informere om relevante temaer i samfunnskunnskap.

– Det er fint å gi innsikt i hvordan helsesystemet fungerer og hvilken hjelp de rammede får. I tillegg er det mye å lære om rettssystemet, om de forskjellige partene, som dommer, aktor og forsvarer. Det er bra om elevene har forståelse for prinsippene som ligger til grunn for alt det som vil komme fram i media, særlig fordi det vil bli mye oppmerksomhet om gjerningsmannen framfor ofrene, sier Schultz.

– Hvor raskt vil 22. juli bli en del av undervisning og lærebøker?

– Jeg tror det er en del av undervisningen allerede. Det er umulig ikke å skulle forholde seg til 22. juli, for det er norsk historie, og skolen skal gjenspeile det som skjer i samfunnet, sier Schultz.

Han peker på at 22. juli inneholder mange velkjente temaer.

– Dette er samfunnsfag, og måten vi forholder oss til nasjonale traumer på er at vi må jobbe oss gjennom dem. Vi kan ikke tie dem i hjel. Samtidig skal vi beskytte oss og ikke overdrive. På ett nivå må vi legge 22. juli bak oss, og det skal vi gjøre med respekt for de drepte og de berørte. Dette handler mye om pedagogikk, noe lærerne kan veldig mye om. De vil spille en viktig rolle, sier Schultz.

Rådene kan du lese på www.utdanningsnytt.no/rettssak

Powered by Labrador CMS